Geboorteaangifte bij thuisbevalling

Een geboorteaangifte is de registratie van de geboorte bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de geboorteplaats van uw kind. Dit moet bij elke geboorte gebeuren, ten laatste 15 dagen na de bevalling.

Aangezien er in onze gemeente geen materniteit is, geldt dit alleen bij thuisbevallingen.

Hoe aanvragen

De aangifte gebeurt door de moeder, de vader/meemoeder of beiden samen. De vader of meemoeder kan het kind enkel aangeven:

  • als hij of zij gehuwd is met de moeder
  • als hij of zij voor de geboorte het kind erkend heeft. Als de vader of meemoeder het kind nog niet heeft erkend, dan kan dit nog tijdens de aangifte. In dat geval moeten de moeder en de vader of meemoeder samen aanwezig zijn.

Na de dag van de bevalling heb je 15 kalenderdagen om de geboorte aan te geven. Als de vijftiende dag na de bevalling een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag is dan heb je nog tijd tot de eerstvolgende werkdag.

Bij de aangifte ontvang je een aantal geboortebewijzen. Verlies deze documenten niet, want je kan hiermee:

  • het Groeipakket aanvragen
  • jouw kind als persoon ten laste laten inschrijven bij je ziekenfonds.

Ook bij een doodgeboren kind geldt aangifteplicht vanaf een zwangerschapsduur van 180 dagen.

Hiervoor kan je een afspraak maken door een mail te sturen naar bevolking@wemmel.be. 

Wat meebrengen

Voor de aangifte neem je volgende documenten mee:

  • jouw identiteitskaart
  • het medisch geboorteattest
  • jouw trouwboekje als je gehuwd bent met de moeder.

Openingsuren en contact

Burgerzaken

adres
J. De Ridderlaan 49
1780 Wemmel
tel.
02/462.10.20
e-mail
bevolking@wemmel.be