Als je je woning verkoopt of langdurig verhuurt moet je heel wat informatie zoals overheidsplannen, vergunningen, erfdienstbaarheden, heffingen… ter beschikking stellen aan de koper of huurder.
Tot voor kort moesten burgers, vastgoedmakelaars of notarissen alle documenten apart inventariseren, wat complex en tijdrovend was. Met het Vastgoedinformatieplatform (VIP) van Vlaanderen wordt een grote stap gezet in de digitale transformatie. Informatie die nodig is om een verkoop of verhuur voor te bereiden, zal op één centrale plaats digitaal aangevraagd en opgehaald kunnen worden.
In oktober 2022 ging het Vastgoedinformatieplatform van start voor notarissen en vastgoedmakelaars, nadien stapten lokale besturen gefaseerd in. Vanaf 12 september 2023 maakt onze gemeente gebruik van het VIP. Sinds de inwerkingtreding van het VIP-decreet op 1 januari 2024 verlopen alle aanvragen Vastgoedinlichtingen voor overdracht verplicht via het platform, ook voor burgers en andere aanvragers.
Op aanvragen voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente is een retributiereglement van toepassing.
Hoe kan je je aanvraag doen?
- Een notaris kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat
- Een vastgoedmakelaar kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
- Burgers, andere professionele aanvragers of overheidsinstanties kunnen hun aanvraag eveneens doen via het Vlaamse webportaal. Voor meer informatie kan je terecht bij vastgoedinformatieplatform@vlaanderen.be.